Hvad er forskellen på hovedpine hos børn og hos voksne?
Migræne og spændingshovedpine er de hyppigste hovedpinetyper hos både børn og voksne. Alligevel er der forskelle: Børn kan have kortere migræneanfald, og så kan migrænen optræde i begge sider af hovedet, hvor den hos voksne langt overvejende er ensidig. Især hvis børn med migræne oplever kvalme og kaster op, kan det fylde rigtig meget.
Børn kan opleve migræne og spændingshovedpine allerede før skolealderen, men det typiske er, at de opstår, efter barnet er begyndt i skole.
Børnelæge Nina Szomlaiski er afdelingslæge ved Kolding Sygehus og har specialiseret sig i hovedpinesygdomme. Hun har arbejdet med børn og unge med hovedpine i en årrække og understreger, at selv om hovedpine i princippet er ens, uanset om den rammer et barn eller en voksen, er en vigtig forskel at børn – især de mindre – mangler sproget til at beskrive deres symptomer og oplevelser.
Jo yngre børn er, jo sværere har de i sagens natur ved at udtrykke præcist hvordan, de har det. Det gør det mere udfordrende at stille en nøjagtig hovedpinediagnose hos børn, fordi patientens beskrivelse af sine smerter og oplevelse af hovedpinen netop er afgørende.
Adfærd og observationer
”Mindre børn giver udtryk for symptomer på en anden måde: For eksempel siger de ikke, at de har kvalme, men vil bare ikke spise. De siger ikke, at lyset generer dem, men gemmer sig under dynen. Derfor er de observationer, forældrene gør sig, utrolig vigtige, og jeg bruger altid rigtig meget tid på at tale med forældrene om hvordan, de oplever deres barn,” siger Nina Szomlaiski.
Det tager typisk længere tid at få belyst de oplevelser, der skal til for at stille diagnosen, fordi mange børn ikke kan udtrykke deres symptomer lige så præcist som voksne.
Det er vigtigt, der er tid til at afdække alle de aspekter, der kan spille ind på hovedpinen.
Trivsel, følelser og hovedpine
Der er også andre grunde til, at det vigtigste er at tale meget grundigt med både børn og forældre, når de kommer i klinikken: Nogle gange kan hovedpinen være udtryk for noget psykosomatisk, noget følelsesmæssigt, der skal arbejdes med:
”Følelser er jo kemi oppe i hjernen, og det er hovedpine også. Hos en del børn, hvor symptombilledet er meget svært og diffust, kan det trække i en anden retning end en almindelig hovedpinelidelse,” siger Nina Szomlaiski.
”Vi kalder det nogle gange en funktionel hovedpine, som ikke er en diagnose, men et udtryk for, at hovedpinen er en funktion af noget andet, altså noget psykosomatisk. Det kan være, at barnet har brug for at blive set på en måde. Man kan sige, at hovedpinesymptomerne kan være en måde at få en plads på,” siger Nina Szomlaiski.